Markės


Straipsniai

Atgal į straipsnių sąrašą Atgal į straipsnių sąrašą
2022-07-29
40 metų automobilių dizaino madų. Pirma dalis – spalvingieji 80-ieji

40 metų automobilių dizaino madų. Pirma dalis – spalvingieji 80-ieji
Praėjusiuose straipsniuose apžvelgėme kokias įdomiausias automobilių dizaino klaidas yra padarę automobilių gamintojai ir kaip vėliau jos buvo ištaisytos. Šiame keturių straipsnių cikle pažiūrėkime kaip evoliucionavo automobilių dizainas per paskutinius 40 metų. Panagrinėkime kokios buvo to meto dizaino mados, kaip jas įtakojo technologijos ir laikmetis, kokios šalys ir gamintojai diktavo automobilių inžinerijos madas ir kam teko vytis konkurentus. 

Pradėkime nuo 1980-ųjų metų, kokios automobilių dizaino mados vyravo šiame dešimtmetyje?

Ach, koks tai buvo laikas – ryškių spalvų, lengvos pop muzikos, kompiuterinių žaidimų išpopuliarėjimo, Apple ir Wall Street galios augimo laikai, laikai kai subyrėjo didžiausia blogio imperija, o galingiausias pasaulio žmogus buvo aktorius. Nenuostabu, kad tokiais charizmatiškais laikais buvo gaminami ne mažiau charizmatiški automobiliai. 

Kampuotumo mada

80-ieji buvo neabejotinai vienas geriausių dešimtmečių automobilių pramonėje – tai laikas kuomet šalia tradiciškai stiprių amerikiečių ir vokiečių gamintojų viso pasaulio rinkose įsitvirtino japonų, o Europos rinkose ir prancūzų gamintojai. Reikia pažymėti, kad Japonijos gamintojai tuomet buvo gerokai lankstesni ir drąsesni nei konservatyvūs vokiečiai ar stagnuojantys amerikiečiai, o prancūzai dar tik ieškojo savojo identiteto. 


Honda CRX

“Dešimtmetis prasidėjo su stipriai išreikšta kampuotų automobilių mada - pažiūrėkime į pirmos kartos Volkswagen Golf, Audi 80 B2, trečios serijos BMW E30, Mercedes-Benz W124, Ford Escort, Jeep Cherokee, DeLorean ar trečios kartos Honda Civic automobilius. Tokių griežtų formų automobiliai atsirado visai ne dėl dizainerių fantazijos stokos, o dėl to kad vienas kraštutinumas keičia kitą. Lygiai taip pat kaip kiekvienos kartos jaunimas nepriima vyresnės kartos madų ir kuria jai priešingas – lygiai tas pats ir automobilių pramonėje.



Mercedes-Benz W124

Taigi 60-ais ir 70-ais metais vyravusią švelnių, ištęstų formų madą pakeitė griežtų formų automobilių dizainai. Be to automobilių pramonėje iniciatyvą perimant europiečiams ir japonams, automobiliai tapo mažesni. Prie to žinoma prisidėjo 1970-ais metais praūžusi naftos krizė, kuri privertė gamintojus kurti mažesnius automobilius su mažesnio darbinio tūrio varikliais.” - sako atsiliepimų ir skelbimų svetainės Autoasas.lt vadovas Nerijus Paketūras.


DeLorean

Griežtesnės formos atrado panaudojimą kone kiekvienoje automobilių detalėje – langų forma, retsykiais ratų arkų forma, žibintai taip pat tapo taisyklingos stačiakampės formos. Kuo didesni žibintai – tuo jie buvo stilingesni. Kaip gerą to pavyzdį galima paminėti Audi 80, Audi 100, Ford Sierra ar Mercedes-Benz W124 automobilių žibintus. Tarp priekinių žibintų – plastikinės būtinai tamsios spalvos visą erdvę užpildančios radiatoriaus grotelės. Galiniai žibintai irgi didėjo – atkreipkite dėmesį, kad sulig kiekvienu “faceliftu” jie padidėdavo beveik kiekviename automobilyje – Audi 80, BMW E30 automobiliai.


Audi Coupé quattro

Apvalūs žibintai nebebuvo daugiau madingi. Paklausite kodėl juos taip ilgai turėjo BMW automobiliai arba pirmos dvi kartos Volkswagen Golf. Taip buvo dėl to, kad Golf modeliai buvo itin sėkmingi ir gamintojas nenorėjo imtis radikalių pokyčių, o BMW kompanija apskritai 80-ais metais buvo labai konservatyvi dizaino požiūriu. Kai kurie skaitytojai gal nepatikės, bet 1986 metais pasirodžiusi naujos kartos Audi 80 (mūsuose vadinama „bulka“), dizaino prasme buvo visa galva naujoviškesnė nei tiesioginis konkurentas BMW E30.



BMW E30 su "shadowline" apdaila

BMW apvalūs priekiniai žibintai, neintegruoti į kėbulą bamperiai, statūs langų kampai, kieto plastiko konservatyvus prietaisų skydelis – visa tai buvo be galo senoviška. Kaip tik dėl to BMW automobiliai yra tokie gražūs šiandien –savo konservatyviu ir klasikiniu dizainu jie taip stipriai kontrastuoja su šiandieniniais automobiliais. Būtent šis kontrastas ir kelia klasikinio automobilio vertę. 

Laikas kai technologijos buvo derinamos su estetika

„Dar viena įdomi mada, kuri įgavo didelį pagreitį 80-aisiais – tai atverčiamų žibintų mada. Kokie automobiliai tik jų neturėjo – visi Ferrari modeliai, Chevrolet Corvette, Lamborghini Countach, Honda Accord, Honda Prelude, Honda Integra, Toyota Celica, Toyota Supra, Toyota MR2, Ford Probe, Mazda RX-7, Porsche 924, Porsche 944, Porsche 928, net kai kurios 911 versijos juos turėjo. 


Honda Prelude

Ši tendencija be estetinių tikslų turėjo ir inžinerinį pagrindimą – tai automobilių aerodinamiškumo gerinimas. Tai sritis, kuri tuo metu buvo pradėta profesionaliai tyrinėti siekiant padidinti automobilio ekonomiškumą bei sumažinti triukšmą salone. Nepamirškime, kad tais laikais artimosios šviesos buvo naudojamos tik tamsiu paros metu, todėl didžiają laiko dalį automobiliai važinėjo su užvertais žibintais. Be to žibintų atsivertimo/užsivertimo procesas tuo metu atrodė labai „hitech“. Inovatyvios technologijos yra madingos visais laikais.“ – sako Nerijus.


Mazda RX-7

Automobilių aptakumą didino ne tik paslėpti žibintai, bet ir į kėbulą integruoti bamperiai bei nuožulnesniu kampu palenkti langai, ypač priekinis langas. Gerokai labiau priekyje prasidedantis priekinis langas taip pat suteikia interjerui didesnės erdvės pojūtį. Kaip gerą pavyzdį galime paminėti itin aptakių formų Audi 100 C3 automobilį (čia tas kur pas mus „silke“ vadinamas), kuris kuriam laikui tapo pačiu aerodinamiškiausiu serijiniu automobiliu pasaulyje.  


Ford Sierra

Kita tendencija – chromo apdailos atsisakymas. Viskas labai paprasta, chromas automobilių dizaine dominavo beveik nuo pat automobilizmo pradžios, tačiau moderniais 80-aisiais metais skaitmenizacijos įsigalėjimo laikais, tokios senienos nebeatrodė madingos. Todėl blizgios detalės sparčiai buvo šalinamos nuo automobilių kėbulų ir interjerų. Naujas modelio „faceliftas“ kaip taisyklė eliminuodavo chromo apdailą nuo buferių ar šoninių apdailos juostelių, be to buvo pradėtos leisti „shadowline“ ir analogiškos apdailos su tamsiais apvadais aplink langus vietoje chrominių. Minimalizmas vis labiau įsivyravo ne tik baldų dizaino srityje, bet ir automobilių. Automobilio iškirtinumas turėjo būti pabrėžiamas ne blizgiomis detalėmis, bet kokybe ir technologijomis po variklio dangčiu ir salone.

80-ųjų superautomobiliai

Griežtų formų dizainas puikiai atsispindi ir to meto superautomobiliuose – geriausiai tai atsiskleidžia ikoniškuose Lamborghini Countach, Ferrari Testarossa ir Ferrari F40 automobiliuose. Kokio nuostabaus dizaino šie automobiliai! Vien ko vertas Ferrari Testarossa galinės dalies dizainas – lygių kaip linijuotė linijų estetika automobilių fanus vertė iš koto tiek tuomet, tiek šiandien. Ferrai F40 buvo tiek dizaino, tiek inžinerijos šedevras – jis iki šiol tituluojamas kaip geriausias visų laikų Ferrari modelis.



Ferrari Testarossa


Ferrari F40

O Lamborghini Countach automobilis yra tiesiog iš kosmoso, panašiai kaip ir iš nerūdijančio plieno gamintas DeLorean – tik šis buvo iš ateities. 


Lamborghini Countach

Tuo tarpu Porsche 911 modelis ir taip itin konservatyaus dizaino, šių kampuotų automobilių fone atrodė dar senoviškiau. Būtent todėl 80-ais metais Porsche kompanija bandė pakeisti ikonišką 911 modelį nauju, laikmetį labiau atitinkančiu Porsche 928 modeliu. Popieriuje viskas atrodė logiška – 928 modelis turėjo gerokai didesnį 5 litrų V8 variklį ir patrauklų modernų dizainą. Visgi, ačiū automobilių dievams šis „perversmas“ nepavyko - 911 modelis nebuvo užmirštas ir netrukus sulaukė dar didesnės šlovės, o Porsche kompanija suprato – yra dizainų nepavaldžių laikui.


Porsche 928

TOP 10

Dabar prisiminkime kokie dešimt automobilių buvo patys ikoniškiausi ar padarę didžiausią įtaką automobilizmo istorijoje 80-aisiais metais. Nerijaus Paketūro nuomone šie automobiliai paliko ryškiausią pėdsaką spalvingajame dešimtmetyje: 

  • Ferrari Testarossa ir Lamborghini Countach – už tai kad jų plakatai kabojo ant kiekvieno paauglio kambario sienos
  • Ferrari F40 – už tai, kad tapo pirmuoju tikru superautomobiliu automobilių istorijoje
  • Mercedes-Benz W124 – už tai, kad tapo auksiniu standartu prestižinių automobilių rinkoje
  • 3 serijos BMW E30 – už tai jog davė visiems suprasti, kad prestižiniai automobiliai nebūtinai turi būti 5 metrų ilgio
  • Honda CRX - už tai jog davė visiems suprasti, kad sportiški automobiliai gali būti vos 3 metrų su puse ilgio
  • Audi Coupe – už tai, kad visiems parodė jog visi varomieji ratai reikalingi ne tik visureigiams
  • Ford Sierra – už tai, kad ji galėjo viską: vešti vaikus į mokyklą, tėvus į darbą, senelius į sodą ir dar ji laimėdavo pergales ralio arenose bei žiedinėse lenktynėse
  • Volkswagen Golf – už tai, kad Volkswagen kompanijai sugebėjo sukurti antrąjį stebuklą 
  • Fiat Panda – už automobilinį požiūrį į minimalizmą ar minimalistinį požiūrį į automobilizmą...
  • Renault Espace – už naujos vienatūrių rinkos atradimą
Tiek automobilių dizaino madų šiam kartui, laukite tęsinio.
 
Susiję straipsniai
Volkswagen Golf 50mečio proga – įspūdinga 3000 km kelionė į Vokietiją ir atgal istoriniu automobiliu Volkswagen Golf 50mečio proga – įspūdinga 3000 km kelionė į Vokietij 
Kelioninis „Mercedes-Benz Marco Polo“ švenčia savo 40-ąjį jubiliejų Kelioninis „Mercedes-Benz Marco Polo“ švenčia savo 40-ąjį jubiliejų  
Ar tikrai žinote apie visas savo automobilio saugumo sistemas? Ar tikrai žinote apie visas savo automobilio saugumo sistemas? 
Pamatykite, kaip Lietuva atrodo „Hondos“ reklamoje: klipą matys žiūrovai visoje Europoje Pamatykite, kaip Lietuva atrodo „Hondos“ reklamoje: klipą matys žiūr 
Sukibimas ar slydimas? Žiedo meistras ir „drifteris“ apsikeitė automobiliais Sukibimas ar slydimas? Žiedo meistras ir „drifteris“ apsikeitė autom 
Iš pirmo žvilgsnio ralio automobilis ir standartinis – visiškai skirtingi. Bet ar tikrai? Iš pirmo žvilgsnio ralio automobilis ir standartinis – visiškai skir 
Ar sedanai ir hečbekai visam grimzta į užmarštį ir kodėl SUV – naujasis karalius? Ar sedanai ir hečbekai visam grimzta į užmarštį ir kodėl SUV – nauja 
Kodėl superautomobiliai lemia sėkmę tik retam automobilių gamintojui? Kodėl superautomobiliai lemia sėkmę tik retam automobilių gamintojui 
Naujasis „Renault Austral“: kokybė nuo A iki L Naujasis „Renault Austral“: kokybė nuo A iki L 
Atsisėskite ant kėdės: paskaičiavo, kiek kainuoja išlaikyti hiperautomobilį „Bugatti Chiron“ Atsisėskite ant kėdės: paskaičiavo, kiek kainuoja išlaikyti hiperaut 
Los Andželo automobilių parodoje „Porsche” išsiskyrė riboto leidimo „911 Dakar” modeliu Los Andželo automobilių parodoje „Porsche” išsiskyrė riboto leidimo  
Penkios su puse paros: kodėl tiek užtrunka pagaminti vieną ypatingą automobilį? Penkios su puse paros: kodėl tiek užtrunka pagaminti vieną ypatingą  
Nufilmuota, kaip „Tesla Model S“ vairuotojas tiesiog užmigo prie vairo Nufilmuota, kaip „Tesla Model S“ vairuotojas tiesiog užmigo prie vai 
„Porsche Taycan Turbo S“ tapo greičiausiu elektromobiliu, įveikusiu 1006 km trasos ratą „Porsche Taycan Turbo S“ tapo greičiausiu elektromobiliu, įveikusiu  
Tai fantastika! Po įsilaužimo į programinę įrangą Tesla Model S Plaid įsibėgėjo iki 348 km/h Tai fantastika! Po įsilaužimo į programinę įrangą Tesla Model S Plai 
Nauja sistema pati pasiūlys vairuotojui geriausią sėdėjimo poziciją Nauja sistema pati pasiūlys vairuotojui geriausią sėdėjimo poziciją 
Benzininį automobilį į elektrinį perdarę studentai nustebino Paul de Miko Benzininį automobilį į elektrinį perdarę studentai nustebino Paul de 
Nuo fizinių mygtukų iki jutiklinių ekranų: kokia tikroji šios automobilių technologijos nauda? Nuo fizinių mygtukų iki jutiklinių ekranų: kokia tikroji šios automo 
Automobilių istorija: unikalūs „Citroën“ pakabos sprendimai lenkė laiką Automobilių istorija: unikalūs „Citroën“ pakabos sprendimai lenkė la 
Kaip komfortas ir saugumas eina išvien: minkšta važiuoklė nereiškia prasto valdymo Kaip komfortas ir saugumas eina išvien: minkšta važiuoklė nereiškia  
VIDEO
Įdomiausi automobiliai

Ar elektromobilis pigiau nei benzininis?

Toliausiai nuvažiuojantys

Dujų atsiperkamumo skaičiavimas

Elektromobilių stotelių žemėlapis

Taršos mokesčio lentelė

Greičio matuoklių žemėlapis

BENDRAUKIME

NR.1 ATSILIEPIMŲ SVETAINĖ LIETUVOJE

104 000 lankytojų per mėnesį

Autoasas.lt įkurtas 2007 metais kaip atsiliepimų apie automobilius svetainė. Šiandien mes esame nemokamų skelbimų ir populiariausia atsiliepimų svetainė Lietuvoje turinti 5000 skelbimų, virš 8300 atsiliepimų apie automobilius bei beveik 2000 automobilių apžvalgų su techniniais duomenimis, aprašymais, foto, video ir kita informacija. Tikimės būti Jums naudingi ir linkime gero naršymo.
© Autoasas.lt 2007-2024

Turite klausimų? Skambinkite arba rašykite: +370 648 62992 | info@autoasas.lt

Avarinis.lt Automobile-data.com Carmaniac.co.uk Goldforsoul.com CVkodas.lt