Markės


Straipsniai

Atgal į straipsnių sąrašą Atgal į straipsnių sąrašą
2016-09-28
Automobilio mokestis – neišvengiamas

Automobilio mokestis – neišvengiamas
Lietuva yra viena nedaugelio Europos Sąjungos valstybių, dar neturinčių automobilio naudotojo mokesčio. Kas jis toks, kodėl jis (ne)reikalingas ir ar jo reikia bijoti?

Niekas nepaneigs, kad pats teisingiausias būdas apmokestinti automobilių naudotojus – degalų akcizas ir PVM. Šie mokesčiai sudaro apie pusę vieno degalų litro kainos ir žmogaus sumokama mokesčių suma tiesiogiai proporcinga jo sukeliamai taršai: kuo automobilis neekonomiškesnis ar kuo daugiau važinėjama, tuo daugiau ir degalų pilti reikia. O garaže stovinti transporto priemonė nei gamtą teršia, nei kam nors trukdo.

Lietuva pamažu eina ne tik pajamų, bet ir turto apmokestinimo keliu. Tikėtina, kad padidinus akcizą, į Lietuvą vėl pradėtų plūsti nelegalūs degalai iš Baltarusijos, o prie pasienių su Lenkija bei Latvija esančios degalinės bankrutuotų. Tad lengviausia išeitis – papildomai apmokestinti automobilius.

Europos Sąjungos mada daro savo – analogišką mokestį turi daugelis valstybių narių. Be to, tikimasi, kad jis padėtų atnaujinti šalies automobilių parką bei sumažinti transporto taršą – Lietuvos atveju tai kiek abejotini teiginiai, tačiau biurokratų nuomonė čia aiški.
Iš esmės, vienintelis neoficialus argumentas prieš – tokį mokestį įvedusi vyriausybė būtų ilgą laiką atsimenama neigiamame kontekste, tad prieš rinkimus to daryti nedrįsta niekas. O 2017 ar 2018 metais gali būti visko. Ko galime sulaukti?

Visų pirma, automobilio mokestis yra iš principo neteisingas, nes jam būtų taikomas dvigubas apmokestinimas. Juk vienas mokestis, PVM, sumokamas jau perkant automobilį, tad antrą kartą mokėti mokestį už tą patį neatrodo teisinga. Tačiau liberalizmas nugali ne visada.

Kitose valstybėse egzistuojančius automobilių mokesčius pagal jų tipą galima skirstyti į kelias dalis: registracijos metu mokamas mokestis (pvz. Norvegija), kasmetinis mokestis (pvz. Didžioji Britanija) ar naudojimo mokestis už kelius (pvz. Austrija).

Finansinė nauda iš kelių mokesčio būtų didžiausia, kadangi jį tektų susimokėti ne tik Lietuvos gyventojams, bet ir tranzitu šalį kertantiems piliečiams. Toks principas galioja vidurio Europos valstybėse kaip Čekija, Slovėnija, Vengrija ar Austrija. Šiose šalyse pirmoje pasitaikiusioje degalinėje nusiperki vinjetę, kuri galioja savaitę, mėnesį ar metus, priklijuoji ją prie priekinio stiklo ir važinėji tos valstybės greitkeliais.

Vis tik panašu, kad Lietuva pasirinks kitą variantą – automobilio mokestį pagal šio CO2 emisiją, „Euro“ taršos lygį ar variklio darbinį tūrį. Bent jau pastaraisiais metais Seime nuskambėjusiuose pasiūlymuose buvo girdimi tokie variantai.

Čia iškyla ne viena problema, kurioje idealų vidurkį surasti neįmanoma. Kaip padaryti mokestį maksimaliai „teisingą“ visiems automobiliams ir tuo pačiu – lengvai apskaičiuojamą ir administruojamą? Tokie variantai realybėje neegzistuoja. O jeigu reikėtų išrinkti sudėtingiausią automobilio mokesčių sistemą, Europoje nepralenkiama būtų Latvija. 

Automobiliai ir motociklai Latvijoje apmokestinami keliskart: pirmas mokestis sumokamas registracijos metu, antras – kasmet. Pirmasis apskaičiuojamas pagal transporto priemonės amžių, CO2 emisiją ir variklio darbinį tūrį. Turbūt nei vienas latvis negalėtų pasakyti, kiek pinigų jam papildomai teks susimokėti registruojant automobilį, nes mokestis skiriasi ties kiekvienais pagaminimo metais, kiekvienu CO2 gramu ir t.t.

Ne ką paprasčiau apskaičiuojamas ir kasmetinis mokestis. Čia kintamieji yra variklio darbinis tūris, transporto priemonės masė bei galia. Mokesčio dydis skiriasi iki 2005-ųjų ir vėliau įregistruotiems automobiliams, o išimčių kiekis atveria begalę langų sukčiavimui: pavyzdžiui, mokestis netaikomas neįgaliesiems. Nereikia būti orakulu, kad įvertintum neįgaliųjų užregistruotų transporto priemonių kiekio padidėjimą po mokesčio įvedimo.

Kokią išvadą galima padaryti? Automobilio mokestis nėra teisingas mokestine prasme, paliečia didžiąją dalį šalies gyventojų, kurie jį arba laiko neteisingu jų atžvilgiu, arba bando apeiti. Žinoma, jis teoriškai atnaujina automobilių parką ir sumažina taršą. Tačiau ar jūs pirksite naują automobilį už 20 tūkst., jeigu už turimą dešimties metų amžiaus „Honda Civic“ tektų papildomai sumokėti šimtą eurų kasmet?
 
Susiję straipsniai
Lietuvoje pradedama prekyba naujuoju „Ford Explorer“ elektromobiliu Lietuvoje pradedama prekyba naujuoju „Ford Explorer“ elektromobiliu 
Išlaisvinta nuotykių dvasia: „Land Rover Defender“ – Lietuvoje Išlaisvinta nuotykių dvasia: „Land Rover Defender“ – Lietuvoje 
Nuo šiandien atidaromi užsakymai pirmajam hibridiniam Dacia modeliui Lietuvoje Nuo šiandien atidaromi užsakymai pirmajam hibridiniam Dacia modeliui 
„Ford“ gamins pirmąjį įkaunamąjį hibridinį „Ranger“ pikapą „Ford“ gamins pirmąjį įkaunamąjį hibridinį „Ranger“ pikapą 
Naująjį „Volkswagen Tiguan“ jau galima įsigyti Lietuvoje: elektros režimu – iki 120 km Naująjį „Volkswagen Tiguan“ jau galima įsigyti Lietuvoje: elektros r 
Renault tapo „Moterų ralio“ partneriu: renginio vizitine kortele tapo tikrai stilingas modelis Renault tapo „Moterų ralio“ partneriu: renginio vizitine kortele tap 
„Honda Civic Type R“: karščiausias hečbekas tapo retenybe „Honda Civic Type R“: karščiausias hečbekas tapo retenybe 
„Mini“ pristatė naujos kartos „Cooper SE“ ir „Countryman C“ automobilius „Mini“ pristatė naujos kartos „Cooper SE“ ir „Countryman C“ automobi 
„Renault“ paskelbė kiek kainuos kompanijos kupė flagmanas „Rafale“ Lietuvoje „Renault“ paskelbė kiek kainuos kompanijos kupė flagmanas „Rafale“ L 
Lietuvoje debiutuoja jau septintas BMW elektromobilis – „BMW iX2“ Lietuvoje debiutuoja jau septintas BMW elektromobilis – „BMW iX2“  
Atgimusi JAV automobilių ikona jau parduodama ir Lietuvoje Atgimusi JAV automobilių ikona jau parduodama ir Lietuvoje 
Naująjį „Volkswagen ID.7“ jau galima įsigyti Lietuvoje: viena įkrova – iki 621 km Naująjį „Volkswagen ID.7“ jau galima įsigyti Lietuvoje: viena įkrova 
Automobilio pirkimas ir pristatymas neišeinant iš namų: tai jau vyksta ir Lietuvoje Automobilio pirkimas ir pristatymas neišeinant iš namų: tai jau vyks 
Prasideda naujojo „Renault“ elektromobilio užsakymai, paaiškėjo jo kaina Prasideda naujojo „Renault“ elektromobilio užsakymai, paaiškėjo jo k 
Vilniuje - išankstinė naujo „Subaru“ modelio „Crosstrek“ premjera Vilniuje - išankstinė naujo „Subaru“ modelio „Crosstrek“ premjera 
Dar solidesnis ir pažangesnis naujasis „Audi Q8“ visureigis – jau Lietuvoje Dar solidesnis ir pažangesnis naujasis „Audi Q8“ visureigis – jau Li 
Dar galingesni ir talpesni naujos kartos „Volkswagen Amarok“ pikapai – jau Lietuvos keliuose Dar galingesni ir talpesni naujos kartos „Volkswagen Amarok“ pikapai 
Vaidotas Žala apžvelgė dar į gatves neišriedėjusį naująjį „Škoda Superb“ Vaidotas Žala apžvelgė dar į gatves neišriedėjusį naująjį „Škoda Sup 
Ar gali „Lietuvos metų automobilio“ rinkimuose antrus metus iš eilės triumfuoti „Citroën“? Ar gali „Lietuvos metų automobilio“ rinkimuose antrus metus iš eilės 
Kilniam tikslui „Renault Master“ virto profesionalia įrašų studija ant ratų Kilniam tikslui „Renault Master“ virto profesionalia įrašų studija a 
VIDEO
Įdomiausi automobiliai

Ar elektromobilis pigiau nei benzininis?

Toliausiai nuvažiuojantys

Dujų atsiperkamumo skaičiavimas

Elektromobilių stotelių žemėlapis

Taršos mokesčio lentelė

Greičio matuoklių žemėlapis

BENDRAUKIME

NR.1 ATSILIEPIMŲ SVETAINĖ LIETUVOJE

104 000 lankytojų per mėnesį

Autoasas.lt įkurtas 2007 metais kaip atsiliepimų apie automobilius svetainė. Šiandien mes esame nemokamų skelbimų ir populiariausia atsiliepimų svetainė Lietuvoje turinti 5000 skelbimų, virš 8300 atsiliepimų apie automobilius bei beveik 2000 automobilių apžvalgų su techniniais duomenimis, aprašymais, foto, video ir kita informacija. Tikimės būti Jums naudingi ir linkime gero naršymo.
© Autoasas.lt 2007-2024

Turite klausimų? Skambinkite arba rašykite: +370 648 62992 | info@autoasas.lt

Avarinis.lt Automobile-data.com Carmaniac.co.uk Goldforsoul.com CVkodas.lt