Markės

Straipsniai
Atgal į straipsnių sąrašą Atgal į straipsnių sąrašą
2025-10-22

Juri Sudheimer ir SCT Lubricants: kaip alyvos savybių kontrolė formuoja produkcijos kokybę

Juri Sudheimer ir SCT Lubricants: kaip alyvos savybių kontrolė formuoja produkcijos kokybę
Standartai ir specifikacijos pateikia tam tikrą reikalavimų sąrašą, kuriuos alyva turi atitikti. Tarp jų: kinematinis klampumas, klampumas, apibūdinantis žemos temperatūros savybes (CCS ir MRV), klampumas esant aukštai temperatūrai, šarminis skaičius, sulfatinių pelenų koncentracija ir kt.
 
Visi šie rodikliai nėra konkretūs skaičiai, o intervalai, į kuriuos turi patekti faktinė to ar kito rodiklio vertė. Pavyzdžiui, pagal ACEA 2023 ir SAE J300:2015 standartus, 5W-30 C3 alyvai, skirtai lengviesiems automobiliams:

● Sukamumas (CCS – Cold Cranking Simulator) – tai dinaminis klampumas, matuojamas mPa·s esant –30 °C temperatūrai. Jis neturi būti didesnis nei 6600 mPa·s.
● Pumpuojamumas (MRV) – taip pat dinaminis klampumas, matuojamas mini rotaciniu viskozimetru (Mini Rotary Viscometer). Jis neturi būti didesnis nei 60 000 mPa·s.
● HTHS (High Temperature High Shear) – variklinės alyvos aukštos temperatūros klampumo rodiklis esant dideliam šlyties poveikiui. Jis nusako, kaip efektyviai įkaitinta alyva (iki 150 °C) gali tekėti tarp greitai judančių variklio dalių, formuodama apsauginę plėvelę. Tai taip pat yra dinaminis klampumas, kuris neturi būti mažesnis nei 3,5 mPa·s.

Paaiškinant sąvokas, turime pasakyti, kad:

● Kinematinis klampumas – tai klampumas, nustatomas pagal alyvos ištekėjimo iš tam tikro tūrio greitį.
● Dinaminis klampumas – tai pasipriešinimas, kurį alyva sukelia, pavyzdžiui, prietaiso mentėms, kai jos sukasi alyvos tūryje.

Kinematinis klampumas esant 100 °C – tai pagrindinis alyvos rodiklis, rodantis jos elgseną esant variklio darbinei temperatūrai. Būtent jis lemia alyvos plėvelės storį. Be stabilios alyvos plėvelės visos kitos alyvos savybės tampa bevertės.

Atkreipkite dėmesį į tai, kad šį klampumą galima išmatuoti tik viskozimetru – rankiniu arba automatiniu prietaisu. Jo neįmanoma įvertinti akimi ar kambario temperatūroje.

Šiam klampumui nustatyti naudojamas tarptautinis standartas ASTM D445.

Sukamumas ir pumpuojamumas rodo, kaip lengvai ir greitai variklis užsives esant žemai temperatūrai. Tai lemia, kaip greitai starteris užves šaltą variklį ir kaip greitai alyva, kuri per naktį nuteka į karterį, pasieks visas variklio dalis. Kuo mažesni šie rodikliai, tuo lengviau užvesti variklį šaltyje.

HTHS klampumas vertina alyvos elgseną stūmoklio žiedų zonoje ir turi įtakos degalų ekonomiškumui. Ten, virš žiedų, vyksta degalų degimas. Temperatūra šioje zonoje gali siekti 180–190 °C, o aukštesnės vertės sukelia greitą alyvos irimą bei degimo produktų susidarymą. Taip pat stūmokliai juda labai greitai – jų vidutinis linijinis greitis siekia 20 m/s. Dėl to ši klampa matuojama esant 150 °C temperatūrai ir esant dideliam šlyties poveikiui – t. y. dideliam santykiniam alyvos sluoksnių judėjimo greičiui siaurame tarpe tarp žiedo ir įvorės.

Kuo mažesnis šis rodiklis, tuo didesnis degalų ekonomiškumas.

Šie klampumo rodikliai matuojami tik specialiais, labai tiksliais ir brangiais prietaisais.

Naudojami tarptautiniai standartai:

● CCS – ASTM D5293
● MRV – ASTM D4684
● HTHS – ASTM D4741 ir CEC L-36-90

Šarminis skaičius – TBN (Total Base Number)

TBN turi būti didesnis arba lygus 6 mg KOH/g.

TBN SCT Lubricants produkcijoje

TBN rodiklis yra labai svarbus, ypač alyvoms, skirtoms sunkvežimiams ir komercinėms transporto priemonėms. Tokios transporto priemonės dažnai dirba ekstremaliomis sąlygomis, kur susidaro daug rūgštinių junginių. Dėl to aukštas alyvos plovimo gebėjimas tampa itin svarbus.

Pasak Juri Sudheimer, SCT inžinieriai naudoja pažangius plovimo ir dispersinių priedų (detergentų ir dispersantų) derinius, kurie padeda palaikyti variklio švarą, mažina pelenų susidarymą ir pailgina suodžių filtrų tarnavimo laiką.

Be to, kompanija naudoja savo pačios gamybos priedų paketus, sukurtus SCT Chemicals FZE gamykloje Dubajuje. Tai leidžia valdyti visą gamybos ciklą – nuo bazinių alyvų pasirinkimo iki galutinės formulės.

Detaliau paaiškinant, TBN – tai plovimo ir dispersijos priedų kiekio rodiklis. Šie priedai neutralizuoja rūgštis, susidarančias degimo metu, ypač sieros rūgštį, kuri susidaro iš kuro sieros ir ore esančio vandens. Rūgštis gali ardyti metalines dalis ir naikina pačius DD priedus. Todėl kuo didesnis TBN, tuo ilgiau alyva išliks veiksminga ir apsaugos variklį.

TBN matuojamas titravimo metodu, naudojant reagentą (titrą), kuris neutralizuoja šarmus alyvoje. Kai jutiklis parodo, kad alyva pasiekė neutralumą, titro kiekis parodo TBN vertę. Todėl matavimo vienetai yra mg KOH/g.

Tarptautiniai TBN matavimo standartai:

● ASTM D2896 – naudojamas naujai alyvai
● ASTM D4739 – naudojamas dirbusios alyvos kokybei vertinti

SAPS rodikliai: SA (sulfatiniai pelenai), P (fosforas), S (siera)

Dauguma DD priedų yra metalų pagrindu, o sudegę sudaro pelenus, kurie neigiamai veikia suodžių filtrus ir kitus emisijų valymo įrenginius.

C3 kategorijos alyva turi atitikti šiuos ribinius rodiklius:

● SA (sulfatiniai pelenai) – ne daugiau kaip 0,8 %
● P (fosforas) – nuo 0,07 % iki 0,09 %
● S (siera) – ne daugiau kaip 0,3 %

Kodėl tai svarbu? Todėl, kad šie elementai užkemša suodžių filtrus, stabdo jų regeneraciją ir trikdo variklio veikimą. SA matuojamas pagal ASTM D874, o P ir S – pagal ASTM D5185 ir ASTM D4951.

Alyvos stabilumas esant šlyties poveikiui

Tai alyvos gebėjimas išlaikyti klampumą esant mechaninei apkrovai. Kinematinis klampumas esant 100 °C turi išlikti intervale nuo 9,3 iki 12,5 mm²/s viso alyvos naudojimo laikotarpiu.
Silpniausia šiuolaikinių alyvų vieta – polimeriniai tirštikliai, kurie veikiami temperatūros „atsiskleidžia“ ir didina klampumą. Tačiau esant stipriai šlyčiai jie suyra, ir alyva gali prarasti klampumą darbinėje temperatūroje.

Šio rodiklio vertinimui taikomi metodai:

● CEC L-14-93
● ASTM D6278
● ASTM D7109

Kiti rodikliai

ACEA 2023 standarte dar vertinami tokie parametrai kaip: garavimas, suderinamumas su elastomerais, putojimas, variklio testai ir kt. Tačiau varikliniai bandymai brangūs ir ilgi – jų dažniausiai užtenka tik sertifikavimui, o laboratorinių tyrimų pakanka gamybos kontrolei.
 
SCT Lubricants ir klampumo testai

SCT alyvos testuojamos ne tik pagal ASTM D445 ir CEC standartus, bet ir pagal vidinę bandymų programą, kuri imituoja realias sąlygas – miesto spūstis, ekstremalias apkrovas ir t. t. Tai leidžia tiksliai įvertinti produkto elgseną skirtingomis klimato bei vairavimo sąlygomis.

Didelis dėmesys skiriamas klampumo stabilumui ilgalaikio veikimo metu, nes būtent jis lemia alyvos plėvelės storį ir variklio ilgaamžiškumą.

 
Juri Sudheimer vaidmuo kokybės kontrolės procese

Įmonės įkūrėjas Juri Sudheimer nuo pat pradžių pabrėžė kokybės kontrolės svarbą. 2012 m. jo iniciatyva Klaipėdoje buvo įkurta moderni laboratorija, taikanti tiek tarptautinius, tiek įmonės vidinius metodus. Ji leidžia tiksliai aptikti net minimalius nukrypimus.

Be to, bendrovė diegia automatizuotas bandymų stebėjimo sistemas, kurios leidžia stebėti duomenis realiu laiku. Tai garantuoja skaidrumą klientui ir padeda tobulinti receptūras.

SCT taip pat tikrina kiekvieną pagamintą alyvos partiją laboratoriniais metodais. Gautas dokumentas – kokybės sertifikatas (COA – Certificate of Analysis) – nurodo ir norminius, ir faktinius rodiklius. Tai leidžia tiek kontroliuoti kokybę, tiek koreguoti procesus.

Beje, COA dažnai pateikia ir kitus svarbius, bet nereguliuojamus rodiklius.
 
VIDEO
Įdomiausi automobiliai

Ar elektromobilis pigiau nei benzininis?

Toliausiai nuvažiuojantys

Dujų atsiperkamumo skaičiavimas

Elektromobilių stotelių žemėlapis

Taršos mokesčio lentelė

Greičio matuoklių žemėlapis

BENDRAUKIME

NR.1 ATSILIEPIMŲ SVETAINĖ LIETUVOJE

104 000 lankytojų per mėnesį

Autoasas.lt įkurtas 2007 metais kaip atsiliepimų apie automobilius svetainė. Šiandien mes esame nemokamų skelbimų ir populiariausia atsiliepimų svetainė Lietuvoje turinti 5000 skelbimų, virš 8300 atsiliepimų apie automobilius bei beveik 2000 automobilių apžvalgų su techniniais duomenimis, aprašymais, foto, video ir kita informacija. Tikimės būti Jums naudingi ir linkime gero naršymo.
Hey.lt - Nemokamas lankytojų skaitliukas