Markės


Straipsniai

Atgal į straipsnių sąrašą Atgal į straipsnių sąrašą
2017-10-09
„Formulės 1“ vairų evoliucija: nuo ovalo iki žaidimų pultelio

„Formulės 1“ vairų evoliucija: nuo ovalo iki žaidimų pultelio
Nėra abejonių, kad vairas yra viena svarbiausių automobilio detalių. Vien jį laikydamas vairuotojas gali pajusti kelio nelygumus, sukibimo lygį ir nurodyti, ką turėtų daryti automobilis. Ši detalė pastarąjį šimtmetį gerokai pakito visose transporto priemonėse, tačiau jos evoliucija geriausiai pastebima automobilių sporto karalienėje – „Formulėje 1“.

Pati vairo išvaizda lengvuosiuose automobiliuose praktiškai nepasikeitė – jis išliko apvalus, su retomis išimtimis „Audi“, „Peugeot“ ir dar kai kuriuose automobiliuose, kurių apatinė vairaračio dalis yra plokščia – taip automobiliui suteikiama sportiškumo. 

Sporte vairas evoliucionavo kur kas smarkiau. Pirmaisiais F1 metais vairas buvo iš esmės toks pat, kaip ir lengvuosiuose automobiliuose – ovalus, medinis, su trimis stipinais viduryje. Tačiau jis tobulėjo: kas kelerius metus atsirasdavo papildomų funkcijų ir patogumų. Pavyzdžiui, septintojo dešimtmečio pabaigoje medinė vairaračio dalis pradėta dengti oda – taip vairas tapo ne toks slidus. 

1978-uosius galima vadinti didelių inovacijų metais. Tuomet Jamesas Huntas buvo pirmasis, turėjęs elektroninį jungiklį ant formulės vairo, o Emersono Fitipaldi inžinieriai sumontavo greito vairo nuėmimo (angl. quick release) funkciją – taip išlipti iš automobilio tapo lengviau.

Dabartiniai F1 vairai į ovalus nelabai panašūs – jie labiau primena žaidimo pultelius su daugybe mygtukų ir rankenėlių. To išradėju galima vadinti austrą Gerhardą Bergerį – jis pirmasis pradėjo naudoti tokio tipo vairą dar 1989-aisiais. Michaelis Schumacheris buvo pirmasis, pradėjęs naudoti pavarų perjungimą ant vairo (angl. paddle shifters), šviesos indikatorių, užsidegantį raudonai, kai reikia perjungti pavarą (angl. shift light) bei rankinę sankabą, įjungiamą ant vairo (hand clutch). Vokietis būtų nesunkiai laimėjęs sudėtingiausio formulės vairo apdovanojimuose, jeigu tokie būtų rengiami – visos anksčiau išvardytos inovacijos buvo M. Schumacherio formulėje jau 1996-aisiais.

Septyniskart F1 čempionas pirmasis panaudojo ir dar vieną inovaciją, be kurios joks vairas šiandien neapsieina – skaitmeninį ekraną. 1999-aisiais jo „Ferrari“ vairas atrodė kaip kosminio laivo vairalazdė, lyginant su konkurentų skrituliais. M. Schumacheris rankomis ant vairo galėjo reguliuoti stabdžių balansą, įvairius variklio ir diferencialų nustatymus, greičio ribotuvą techninio aptarnavimo zonoje ir daug kitų funkcijų.

Nuo M. Schumacherio eros vairai pakito nežymiai – augo tik funkcijų kiekis ir tokio principo vairus naudojančių komandų skaičius. Šiandien vairuotojams vairo nereikia sukti daugiau nei 100 laipsnių į bet kurią pusę, o patys vairai turi apie 30 mygtukų ir jungiklių, kuriais galima valdyti kone visas formulės funkcijas.

F1 vairų evoliuciją vizualiai galima peržiūrėti šiame video:
 
Susiję straipsniai
Paskelbti geidžiamiausi prabangūs automobiliai pasaulyje - viršūnėje ne Rolls-Royce ir ne BentleyPaskelbti geidžiamiausi prabangūs automobiliai pasaulyje - viršūnėje 
Tesla nufilmavo į automobilį šaudantį pamišėlį - štai dėl ko tokios sistemos yra labai gerosTesla nufilmavo į automobilį šaudantį pamišėlį - štai dėl ko tokios  
„Toyota“kuria autonominę šonaslydžio sistemą: štai kaip „driftinama“ be žmogaus įsikišimo„Toyota“kuria autonominę šonaslydžio sistemą: štai kaip „driftinama“ 
„Porsche Taycan“ pagerino ilgiausio elektromobilio slydimo rekordą - pabandė ir Chrisas Harrisas„Porsche Taycan“ pagerino ilgiausio elektromobilio slydimo rekordą - 
Italijos policijos „Lamborghini Huracán“ nėra tik dekoracija - jis buvo panaudotas praktiškaiItalijos policijos „Lamborghini Huracán“ nėra tik dekoracija - jis b 
B. Vanagas apie investicijas į automobilius: kiek uždirbo ir nuo ko pradėtiB. Vanagas apie investicijas į automobilius: kiek uždirbo ir nuo ko  
10 svarbiausių „Peugeot“ modelių: nuo pirmojo elektromobilio iki geriausio Europoje10 svarbiausių „Peugeot“ modelių: nuo pirmojo elektromobilio iki ger 
Los Andželo policija atsisako elektrinių „BMW i3“ - idėja nepasiteisino?Los Andželo policija atsisako elektrinių „BMW i3“ - idėja nepasiteis 
Štai kodėl prabangiausi 90-ųjų automobiliai buvo ypatingiŠtai kodėl prabangiausi 90-ųjų automobiliai buvo ypatingi 
Automobilių technologijos: kaip gamintojai jas panaudoja, kad padėtų, o ne trukdytųAutomobilių technologijos: kaip gamintojai jas panaudoja, kad padėtų 
Štai ką sumąstė „AC Cobra“ - klasikinis automobilis virsta net labai šauniu elektromobiliuŠtai ką sumąstė „AC Cobra“ - klasikinis automobilis virsta net labai 
Jie gal visai neturi gėdos jausmo? Atrodo, kad kinai nuo „Tesla Model S“ nukopijavo viskąJie gal visai neturi gėdos jausmo? Atrodo, kad kinai nuo „Tesla Mode 
Eksperimentas - ar „Tesla Model X“ gali būti įkrautas 9 profesionalių dviratininkų?Eksperimentas - ar „Tesla Model X“ gali būti įkrautas 9 profesionali 
Kvailiausias sprendimas? Kai kuriuos prancūziškus automobilius galėjo stabdyti keleiviaiKvailiausias sprendimas? Kai kuriuos prancūziškus automobilius galėj 
Automobilio valdymo evoliucija: nuo paprastos rankenos iki daugiafunkcinio vairoAutomobilio valdymo evoliucija: nuo paprastos rankenos iki daugiafun 
„Ferrari“ atskleidė, kada sulauksime šios markės elektromobilio - jis pasirodys tik su viena sąlyga„Ferrari“ atskleidė, kada sulauksime šios markės elektromobilio - ji 
Sportinis automobilis prieš karinius smogiamuosius sraigtasparnius: ar pavyktų nuo jų pabėgti?Sportinis automobilis prieš karinius smogiamuosius sraigtasparnius:  
Pirmaujantis Hyundai ir nuvylę Tesla. Štai kaip skiriasi realūs elektromobilių nuvažiuojami atstumaiPirmaujantis Hyundai ir nuvylę Tesla. Štai kaip skiriasi realūs elek 
„Tesla“ elektromobiliai sulauks įspūdingo gebėjimo: nufilmavo, kaip tai veikia„Tesla“ elektromobiliai sulauks įspūdingo gebėjimo: nufilmavo, kaip  
Šeši „Peugeot“ metų automobiliai: nuo 504 sedano iki naujojo 208 hečbekoŠeši „Peugeot“ metų automobiliai: nuo 504 sedano iki naujojo 208 heč 
VIDEO

Įdomiausi automobiliai

Automobilio pirkimo pardavimo sutartis

Taršos mokesčio lentelė

Dujų atsiperkamumo skaičiavimas

BENDRAUKIME

NR.1 ATSILIEPIMŲ SVETAINĖ LIETUVOJE

104 000 lankytojų per mėnesį

Autoasas.lt įkurtas 2007 metais kaip atsiliepimų apie automobilius svetainė. Šiandien mes esame nemokamų skelbimų ir populiariausia atsiliepimų svetainė Lietuvoje turinti virš 5000 skelbimų, virš 7000 atsiliepimų apie automobilius bei virš 1600 automobilių anketų su techniniais duomenimis, aprašymais, foto, video ir kita informacija. Tikimės būti Jums naudingi ir linkime gero naršymo.
© Autoasas.lt 2007-2021

Turite klausimų? Skambinkite arba rašykite: +370 648 62992 | info@autoasas.lt

Avarinis.lt Automobile-data.com Carmaniac.co.uk CVkodas.lt