Markės


Straipsniai

Atgal į straipsnių sąrašą Atgal į straipsnių sąrašą
2017-10-09
„Formulės 1“ vairų evoliucija: nuo ovalo iki žaidimų pultelio

„Formulės 1“ vairų evoliucija: nuo ovalo iki žaidimų pultelio
Nėra abejonių, kad vairas yra viena svarbiausių automobilio detalių. Vien jį laikydamas vairuotojas gali pajusti kelio nelygumus, sukibimo lygį ir nurodyti, ką turėtų daryti automobilis. Ši detalė pastarąjį šimtmetį gerokai pakito visose transporto priemonėse, tačiau jos evoliucija geriausiai pastebima automobilių sporto karalienėje – „Formulėje 1“.

Pati vairo išvaizda lengvuosiuose automobiliuose praktiškai nepasikeitė – jis išliko apvalus, su retomis išimtimis „Audi“, „Peugeot“ ir dar kai kuriuose automobiliuose, kurių apatinė vairaračio dalis yra plokščia – taip automobiliui suteikiama sportiškumo. 

Sporte vairas evoliucionavo kur kas smarkiau. Pirmaisiais F1 metais vairas buvo iš esmės toks pat, kaip ir lengvuosiuose automobiliuose – ovalus, medinis, su trimis stipinais viduryje. Tačiau jis tobulėjo: kas kelerius metus atsirasdavo papildomų funkcijų ir patogumų. Pavyzdžiui, septintojo dešimtmečio pabaigoje medinė vairaračio dalis pradėta dengti oda – taip vairas tapo ne toks slidus. 

1978-uosius galima vadinti didelių inovacijų metais . Tuomet Jamesas Huntas buvo pirmasis, turėjęs elektroninį jungiklį ant formulės vairo, o Emersono Fitipaldi inžinieriai sumontavo greito vairo nuėmimo (angl. quick release) funkciją – taip išlipti iš automobilio tapo lengviau.

Dabartiniai F1 vairai į ovalus nelabai panašūs – jie labiau primena žaidimo pultelius su daugybe mygtukų ir rankenėlių. To išradėju galima vadinti austrą Gerhardą Bergerį – jis pirmasis pradėjo naudoti tokio tipo vairą dar 1989-aisiais. Michaelis Schumacheris buvo pirmasis, pradėjęs naudoti pavarų perjungimą ant vairo (angl. paddle shifters), šviesos indikatorių, užsidegantį raudonai, kai reikia perjungti pavarą (angl. shift light) bei rankinę sankabą, įjungiamą ant vairo (hand clutch). Vokietis būtų nesunkiai laimėjęs sudėtingiausio formulės vairo apdovanojimuose, jeigu tokie būtų rengiami – visos anksčiau išvardytos inovacijos buvo M. Schumacherio formulėje jau 1996-aisiais.

Septyniskart F1 čempionas pirmasis panaudojo ir dar vieną inovaciją, be kurios joks vairas šiandien neapsieina – skaitmeninį ekraną. 1999-aisiais jo „Ferrari“ vairas atrodė kaip kosminio laivo vairalazdė, lyginant su konkurentų skrituliais. M. Schumacheris rankomis ant vairo galėjo reguliuoti stabdžių balansą, įvairius variklio ir diferencialų nustatymus, greičio ribotuvą techninio aptarnavimo zonoje ir daug kitų funkcijų.

Nuo M. Schumacherio eros vairai pakito nežymiai – augo tik funkcijų kiekis ir tokio principo vairus naudojančių komandų skaičius. Šiandien vairuotojams vairo nereikia sukti daugiau nei 100 laipsnių į bet kurią pusę, o patys vairai turi apie 30 mygtukų ir jungiklių, kuriais galima valdyti kone visas formulės funkcijas.

F1 vairų evoliuciją vizualiai galima peržiūrėti šiame video:
 
Susiję straipsniai
Išaiškėjo ant užšalusio ežero sudegusio Tesla Model X paslaptis - tai keisto nusikaltimo istorija Išaiškėjo ant užšalusio ežero sudegusio Tesla Model X paslaptis - ta 
Paprastame kempinge nepamatysite - šis namelis ant ratų turi garažą „Bugatti Chiron“ Paprastame kempinge nepamatysite - šis namelis ant ratų turi garažą  
„Tesla Model 3“ išlaikymas per brangus? Juk elektromobiliai turėtų būti pigiai prižiūrimi „Tesla Model 3“ išlaikymas per brangus? Juk elektromobiliai turėtų b 
Tyrimas atskleidė: vieni automobiliai jums susirasti porą padidina dvigubai, kiti veikia priešingai Tyrimas atskleidė: vieni automobiliai jums susirasti porą padidina d 
„Volkswagen“ patarimai - 5 dalykai, kuriuos galite daryti, veikdami įkrovimo stotelėje „Volkswagen“ patarimai - 5 dalykai, kuriuos galite daryti, veikdami  
Lenktynėse rastas sprendimas tapo neatskiriama sportinių sedanų dalis Lenktynėse rastas sprendimas tapo neatskiriama sportinių sedanų dali 
Brangiausias „Tesla Model S“ pasaulyje - beskonybė ar prabangaus gyvenimo aksesuaras? Brangiausias „Tesla Model S“ pasaulyje - beskonybė ar prabangaus gyv 
Automobiliai, ryškesni už aktorius ir įėję į kino istoriją Automobiliai, ryškesni už aktorius ir įėję į kino istoriją 
5 keisti automobilių gamintojų projektai arba ką bendro turi „Porsche“ ir „Subaru“ 5 keisti automobilių gamintojų projektai arba ką bendro turi „Porsch 
Brangiausias Volvo pasaulyje – suma perkopia aštuonženklę sumą ir viskas dėl vienos gudrybės Brangiausias Volvo pasaulyje – suma perkopia aštuonženklę sumą ir vi 
Automobilis, kuris užima kvapą - „Polestar 2“ Niurburgringe ima smaugti vairuotoją Automobilis, kuris užima kvapą - „Polestar 2“ Niurburgringe ima smau 
Internautų pastabumas - ar šioje „BMW iX“ nuotraukoje surasite „Mercedes-Benz“? Internautų pastabumas - ar šioje „BMW iX“ nuotraukoje surasite „Merc 
Paskelbti geidžiamiausi prabangūs automobiliai pasaulyje - viršūnėje ne Rolls-Royce ir ne Bentley Paskelbti geidžiamiausi prabangūs automobiliai pasaulyje - viršūnėje 
Tesla nufilmavo į automobilį šaudantį pamišėlį - štai dėl ko tokios sistemos yra labai geros Tesla nufilmavo į automobilį šaudantį pamišėlį - štai dėl ko tokios  
„Toyota“kuria autonominę šonaslydžio sistemą: štai kaip „driftinama“ be žmogaus įsikišimo „Toyota“kuria autonominę šonaslydžio sistemą: štai kaip „driftinama“ 
„Porsche Taycan“ pagerino ilgiausio elektromobilio slydimo rekordą - pabandė ir Chrisas Harrisas „Porsche Taycan“ pagerino ilgiausio elektromobilio slydimo rekordą - 
Italijos policijos „Lamborghini Huracán“ nėra tik dekoracija - jis buvo panaudotas praktiškai Italijos policijos „Lamborghini Huracán“ nėra tik dekoracija - jis b 
B. Vanagas apie investicijas į automobilius: kiek uždirbo ir nuo ko pradėti B. Vanagas apie investicijas į automobilius: kiek uždirbo ir nuo ko  
10 svarbiausių „Peugeot“ modelių: nuo pirmojo elektromobilio iki geriausio Europoje 10 svarbiausių „Peugeot“ modelių: nuo pirmojo elektromobilio iki ger 
Los Andželo policija atsisako elektrinių „BMW i3“ - idėja nepasiteisino? Los Andželo policija atsisako elektrinių „BMW i3“ - idėja nepasiteis 
VIDEO
Įdomiausi automobiliai

Ar elektromobilis pigiau nei benzininis?

Toliausiai nuvažiuojantys

Dujų atsiperkamumo skaičiavimas

Elektromobilių stotelių žemėlapis

Taršos mokesčio lentelė

Greičio matuoklių žemėlapis

BENDRAUKIME

NR.1 ATSILIEPIMŲ SVETAINĖ LIETUVOJE

104 000 lankytojų per mėnesį

Autoasas.lt įkurtas 2007 metais kaip atsiliepimų apie automobilius svetainė. Šiandien mes esame nemokamų skelbimų ir populiariausia atsiliepimų svetainė Lietuvoje turinti virš 5000 skelbimų, virš 7000 atsiliepimų apie automobilius bei virš 1600 automobilių anketų su techniniais duomenimis, aprašymais, foto, video ir kita informacija. Tikimės būti Jums naudingi ir linkime gero naršymo.
Hey.lt - Nemokamas lankytojų skaitliukas
© Autoasas.lt 2007-2021

Turite klausimų? Skambinkite arba rašykite: +370 648 62992 | info@autoasas.lt

Avarinis.lt Automobile-data.com Carmaniac.co.uk CVkodas.lt