Markės


Straipsniai

Atgal į straipsnių sąrašą Atgal į straipsnių sąrašą
2022-09-20
Aistros ar džiaugsmo, prabangos ar tvarkos spalva – kodėl jomis dažomi automobiliai?

Aistros ar džiaugsmo, prabangos ar tvarkos spalva – kodėl jomis dažomi automobiliai?
Spalva yra labai svarbus bet kokio gaminio dizaino, logotipo estetikos ar bendro prekių ženklo įvaizdžio dalis. Jau pirmas žvilgsnis į dominantį gaminį sukelia tam tikrą reakciją, net jei vartotojas apie tai nesusimąsto, o tinkamai parinkta ryški spalva leidžia išsiskirti iš panašių produktų gausos. Tiesa, tai visuomet reiškia ir papildomą riziką.

Spalvos žmonėms kelia nevienodas asociacijas. Aistrą ir veržlumą reiškiančiai raudonai ar džiaugsmą ir optimizmą žyminčiai geltonai sunku konkuruoti su prabangą ir solidumą simbolizuojančia pilka, ilgaamžiškumą ir išlaikomą vertę perteikiančia juoda ar švarą ir tvarką primenančia balta. 
 
Neatsitiktinai daugelyje industrinio dizaino kategorijų vyrauja trys pastarosios spalvos – jų įsigalėjimą lėmė gamybos unifikavimas ir per ilgus metus susiformavę vartotojų įpročiai.
 
Savaime suprantama, tai nereiškia, kad dizaineriai apsistojo ties ribotais achromatinių spalvų deriniais ir nesiūlo aplinką pagyvinančių derinių.
Ryškios spalvos ganėtinai dažnai naudojamos logotipams, o drąsesnės firmos siūlo ir neįprastai bendrame kontekste atrodančius gaminius. Originalių atspalvių neretai pageidauja ir norintys išsiskirti arba gilesnių estetinių poreikių turintys vartotojai, pavyzdžiui, automobilių pirkėjai. 
 
Violetinė Lietuvos baldų gamintojų „Emko“ sofa galbūt tinka ne kiekvieniems namams, tačiau šis originalus ir dėmesį atkreipiantis baldas suteikė prekių ženklui didesnį matomumą skaitmeninėje erdvėje. 
 
Įdomių pavyzdžių apstu ir kitose srityse. Pavyzdžiui, įmonei „Mazda“ neprireikė nė 10 metų tam, kad pakeistų ilgą laiką vyravusį nusistatymą, esą raudonai turėtų būti dažomi tik sportiniai „Ferrari“ modeliai. Japonijos gamintoja pademonstravo, jog aistrą automobiliams ir nenumaldomą tobulumo siekį perteikiantis sodriai raudonas atspalvis puikiai tinka ir šeimyniniams universalams ar miesto visureigiams. 
 
Tai, kokį poveikį turi kryptingas dizainerių ir rinkodaros specialistų darbas, puikiai iliustruoja vien iš šviesiai žalio tono pasaulyje atpažįstami „John Deere“ traktoriai ar skaisčiai geltona „Caterpillar“ statybinė technika.
 
Lemiamas veiksnys – praktiškumas
 
Vilniaus dailės akademijos Dizaino inovacijų centro vadovė Audronė Drungilaitė pastebi, kad didesnė spalvų pasirinkimo laisvė įprastai būdinga prabangos prekėms. Tuo metu žemesnio ir vidutinio kainų segmento produktams dažniausiai siūlomos vos kelios spalvos. 
 
Taip pat, nors reklamose gali būti pateikiamos ryškiaspalvės gaminių versijos, didžioji vartotojų masė linkusi rinktis achromatinius (juodą, baltą ir pilką) tonus. Nors dizaineriai ieško naujų spalvų panaudojimo galimybių, specialistės teigimu, ryškius atspalvius pritaikyti visuomet sunkiau.
 
Pavyzdžiui, „Mazda“ dizaino komanda dirbo net penkerius metus, kol sukūrė dabartinės kartos modeliuose dažniausiai matomą „Soul Red Crystal“ rubino raudonumo spalvą, kuri tapo dar 20 proc. sodresnė ir 50 proc. gilesnė nei jos pirmtakė „Soul Red“.

 
„Svarbus yra ir praktiškumo veiksnys. Naujos technologijos leido išspręsti dalį su tuo susijusių klausimų, tačiau tarp vartotojų iki šiol gyvas įsitikimas, jog, pavyzdžiui, raudona spalva greičiau blunka ir reikalauja daugiau priežiūros. Žmonės nerimauja, kad, įsigijus ryškų automobilį ar kitą gaminį, jį reikės dažniau valyti ir plauti. Taip pat šiek tiek labiau gali matytis įbrėžimai“, – dėsto industrinio dizaino ekspertė.
 
Naują daiktą perkantys vartotojai dažnai iš anksto įvertina jo paklausą antrinėje rinkoje. Neutralios spalvos automobilį gali būti parduoti lengviau nei akį veriantį ryškų – tai gali būti itin juntama atokesniuose rajonuose. 
 
„Mažesniame mieste tai gali būti pirmas tokios ryškios spalvos automobilis, tad gatvėje jį visi atpažins. Išskirtiniai, žvilgsnį traukiantys atspalviai tinka ne kiekvienai asmenybei, juolab kad mes esame šiauriečiai. Galbūt jos populiaresnės tuose regionuose, kuriuose šiltesnis klimatas. Mes norime išsiskirti turimų daiktų kokybe, o ne ryškiomis spalvomis“, – pastebi A. Drungilaitė. 

Suformuotas įvaizdis išlieka ilgam
 
Anot A. Drungilaitės, gamintojai sąmoningai stengiasi apriboti konkrečios gaminių kategorijos spalvų gamą. Tai daroma siekiant išvengti nenumatytų išlaidų, nes išplėtus spalvų pasiūlą surenkant, komplektuojant, pakuojant ar persiunčiant gaminius padidėja žmogiškosios klaidos tikimybė. 
 
„Kiekviena nauja spalva reiškia papildomas išlaidas, nes reikia specialiai paruošti dažymo įrangą. Norint gaminius nudažyti skirtingais atspalviais, automatiškai tenka pateikti bent minimalaus dydžio užsakymą. Pristatant produktą reikia daugiau fotosesijų, papildomo polapio tinklalapyje ar katalogo puslapių“, – komentuoja žinovė.

 
A. Drungilaitė

Tačiau tai netrukdo gamintojams pasiūlyti ryškių produktų. Kone labiausiai pastebimi energiją ir aistrą simbolizuojantys raudoni tonai. Automobilių pramonėje sodriai raudona spalva išsiskiria „Mazda“ modeliai, buitinėje technikoje – kraujo raudonumo „Smeg“ prietaisai, su purpuro raudoniu asocijuojasi šveicariški „Victorinox“ peiliukai. 
 
„Spalvų parinkimą lemia rinkodaros strategija, dėl to kiekvienas prekių ženklas kelia tam tikras asociacijas. Ne mažiau svarbios ir tradicijos: esame įpratę, kad šaldytuvas arba skalbyklė būtų balti, o kaitlentė arba orkaitė – juodi. Dėl to gauti neįprastos spalvos buitinę techniką nėra labai paprasta arba už tai tenka mokėti papildomai“, – dvigubą gamintojų veiklos modelio ir vartotojų įpročių efektą apibūdina A. Drungilaitė.

 
Ryški spalva atkreipia vartotojų dėmesį ir ilgainiui tampa neatsiejama nuo prekių ženklo. Atitinkamai ir tų įmonių produktai bendroje rinkoje tampa lengviau atskiriami. Tarkime, dabar „Mazda“ automobiliai siejami su raudona spalva, per daugelį metų tapo įprasta matyti juodus G klasės „Mercedes-Benz“ visureigius ir geltonus „Lamborghini“ superautomobilius. 
 
Išgauti norimą spalvą – sudėtingiau, nei atrodo
 
Pasak A. Drungilaitės, išgauti norimą atspalvį – rimtas iššūkis. Nors dizaineriai spalvas renka iš specialių palečių, pritaikytų skirtingiems paviršiams (metaliniams, mediniams, popieriniams, plastikiniams ir kt.), mažame plote spalva dažnai atrodo kitaip, nei nudažius visą objektą. 
 
Pavyzdžiui, gilią raudoną automobilio spalvą teoriškai galima gauti dažant poliruotą metalinį paviršių, tačiau praktiškai tai sunku įgyvendinti, nes detales reikia dengti antikorozine medžiaga ir gruntuoti. Šiuo atveju „Mazda“ specialistai nusprendė pirmajam sluoksniui naudoti sidabro atspalvio dažus, kad išsaugotų norimo sodrumo spalvą. 
 
A. Drungilaitė pastebi, kad tam tikru metu ypač madingos spalvos neretai greitai užmirštamos – jų žmonės geidžia trumpą laiką. Jos žodžiais, pasitaiko atvejų, kai mados ar naujų interjero dizaino spalvų tendencijos išlieka aktualios vos vienus ar dvejus metus. 

 
„Šiuo metu populiarūs prigesinti smėlio, rusvi ir kiti žemės atspalviai. Dėmesį ekologijai perteikia žali ir mėlyni tonai. Čia vėlgi daug lemia asociacijos – siekiant elektromobilį išskirti iš aplinkos, dažniau naudojami su elektra siejami melsvi arba su ekologija susiję žalsvi atspalviai“, – dėsto industrinio dizaino specialistė. 
 
Automobilių gamintojai itin atidžiai seka vyraujančias tendencijas. „Ferrari“ neseniai pristatė originalų oranžinės ir žalios spalvų derinį, dėl kurio „812 Competizione“ kupė kėbulas atrodo tarsi grūdintas ugnimi. „Mazda“ atnaujintam CX-5 miesto visureigiui pasirinko smėlio ir cirkonio atspalvių derinį, o rinkoje neseniai debiutavęs elektromobilių gamintojas „Rivian“ savo pikapui – prislopintą geltoną spalvą.
 
Susiję straipsniai
Volkswagen Golf 50mečio proga – įspūdinga 3000 km kelionė į Vokietiją ir atgal istoriniu automobiliu Volkswagen Golf 50mečio proga – įspūdinga 3000 km kelionė į Vokietij 
Kelioninis „Mercedes-Benz Marco Polo“ švenčia savo 40-ąjį jubiliejų Kelioninis „Mercedes-Benz Marco Polo“ švenčia savo 40-ąjį jubiliejų  
Ar tikrai žinote apie visas savo automobilio saugumo sistemas? Ar tikrai žinote apie visas savo automobilio saugumo sistemas? 
Pamatykite, kaip Lietuva atrodo „Hondos“ reklamoje: klipą matys žiūrovai visoje Europoje Pamatykite, kaip Lietuva atrodo „Hondos“ reklamoje: klipą matys žiūr 
Sukibimas ar slydimas? Žiedo meistras ir „drifteris“ apsikeitė automobiliais Sukibimas ar slydimas? Žiedo meistras ir „drifteris“ apsikeitė autom 
Iš pirmo žvilgsnio ralio automobilis ir standartinis – visiškai skirtingi. Bet ar tikrai? Iš pirmo žvilgsnio ralio automobilis ir standartinis – visiškai skir 
Ar sedanai ir hečbekai visam grimzta į užmarštį ir kodėl SUV – naujasis karalius? Ar sedanai ir hečbekai visam grimzta į užmarštį ir kodėl SUV – nauja 
Kodėl superautomobiliai lemia sėkmę tik retam automobilių gamintojui? Kodėl superautomobiliai lemia sėkmę tik retam automobilių gamintojui 
Naujasis „Renault Austral“: kokybė nuo A iki L Naujasis „Renault Austral“: kokybė nuo A iki L 
Atsisėskite ant kėdės: paskaičiavo, kiek kainuoja išlaikyti hiperautomobilį „Bugatti Chiron“ Atsisėskite ant kėdės: paskaičiavo, kiek kainuoja išlaikyti hiperaut 
Los Andželo automobilių parodoje „Porsche” išsiskyrė riboto leidimo „911 Dakar” modeliu Los Andželo automobilių parodoje „Porsche” išsiskyrė riboto leidimo  
Penkios su puse paros: kodėl tiek užtrunka pagaminti vieną ypatingą automobilį? Penkios su puse paros: kodėl tiek užtrunka pagaminti vieną ypatingą  
Nufilmuota, kaip „Tesla Model S“ vairuotojas tiesiog užmigo prie vairo Nufilmuota, kaip „Tesla Model S“ vairuotojas tiesiog užmigo prie vai 
„Porsche Taycan Turbo S“ tapo greičiausiu elektromobiliu, įveikusiu 1006 km trasos ratą „Porsche Taycan Turbo S“ tapo greičiausiu elektromobiliu, įveikusiu  
Tai fantastika! Po įsilaužimo į programinę įrangą Tesla Model S Plaid įsibėgėjo iki 348 km/h Tai fantastika! Po įsilaužimo į programinę įrangą Tesla Model S Plai 
Nauja sistema pati pasiūlys vairuotojui geriausią sėdėjimo poziciją Nauja sistema pati pasiūlys vairuotojui geriausią sėdėjimo poziciją 
Benzininį automobilį į elektrinį perdarę studentai nustebino Paul de Miko Benzininį automobilį į elektrinį perdarę studentai nustebino Paul de 
Nuo fizinių mygtukų iki jutiklinių ekranų: kokia tikroji šios automobilių technologijos nauda? Nuo fizinių mygtukų iki jutiklinių ekranų: kokia tikroji šios automo 
Automobilių istorija: unikalūs „Citroën“ pakabos sprendimai lenkė laiką Automobilių istorija: unikalūs „Citroën“ pakabos sprendimai lenkė la 
Kaip komfortas ir saugumas eina išvien: minkšta važiuoklė nereiškia prasto valdymo Kaip komfortas ir saugumas eina išvien: minkšta važiuoklė nereiškia  
VIDEO
Įdomiausi automobiliai

Ar elektromobilis pigiau nei benzininis?

Toliausiai nuvažiuojantys

Dujų atsiperkamumo skaičiavimas

Elektromobilių stotelių žemėlapis

Taršos mokesčio lentelė

Greičio matuoklių žemėlapis

BENDRAUKIME

NR.1 ATSILIEPIMŲ SVETAINĖ LIETUVOJE

104 000 lankytojų per mėnesį

Autoasas.lt įkurtas 2007 metais kaip atsiliepimų apie automobilius svetainė. Šiandien mes esame nemokamų skelbimų ir populiariausia atsiliepimų svetainė Lietuvoje turinti 5000 skelbimų, virš 8300 atsiliepimų apie automobilius bei beveik 2000 automobilių apžvalgų su techniniais duomenimis, aprašymais, foto, video ir kita informacija. Tikimės būti Jums naudingi ir linkime gero naršymo.
© Autoasas.lt 2007-2024

Turite klausimų? Skambinkite arba rašykite: +370 648 62992 | info@autoasas.lt

Avarinis.lt Automobile-data.com Carmaniac.co.uk Goldforsoul.com CVkodas.lt