Markės


Straipsniai

Atgal į straipsnių sąrašą Atgal į straipsnių sąrašą
2020-01-02
Kaip keturis varančius ratus turintys automobiliai tapo prieinami kiekvienam?

Kaip keturis varančius ratus turintys automobiliai tapo prieinami kiekvienam?
 
Automobiliai su keturių varančių ratų pavara jau įperkami kiekvienam, keliolika tūkstančių eurų kainuojantys nauji modeliai gali būti aprūpinti moderniomis AWD sistemomis ir džiuginti savo savininkus ne tik miestuose, bet ir miškuose ar nedidelėse bekelėse. Tačiau dar neseniai tokios sistemos buvo prieinamos nedaugeliui ir montuojamos tik į didelius ar visiškai bekelei pritaikytus visureigius. Kaip ši technologija paplito?
 
Daugelis praėjusiame šimtmetyje gamintų keturiais ratais varomų automobilių turėjo mechaniškai valdomas pavaros paskirstymo dėžes ar viskozines movas. Šiandien principas nepasikeitė – norint, kad automobilis būtų varomas keturiais ratais, reikia tų pačių įrenginių, tačiau jų valdymas patikėtas elektronikai. O tai leido tokius modelius paversti gerokai ekonomiškesniais ir patrauklesniais universalaus automobilio ieškantiems pirkėjams.
 
Tradicija – mechaninė paskirstymo dėžė
Keturiais ratais varomi modeliai atsirado pirmoje praėjusio amžiaus pusėje, tačiau išpopuliarėjo tik šiame šimtmetyje. Pagrindinė priežastis buvo kaina – pravažumu pasižymintys visureigiai buvo gerokai brangesni už kitus lengvuosius automobilius.
 
Be to, keturiais ratais varomi automobiliai turi kur kas daugiau įrenginių nei modeliai, kuriuos varo tik du ratai. Vienas iš jų – paskirstymo dėžė, specialistų kartais vadinama „razdatke“. Šis elementas automobiliuose montuojamas už pavarų dėžės ir paskirsto variklio perduodamą sukimo momentą į du arba keturis ratus. Visureigių salone, prie pavarų perjungimo svirties, įprastai yra papildoma svirtis paskirstymo dėžei reguliuoti, joje būna režimai 2H, 4H, „4H Lock“ ir 4L.
 
Ta papildoma svirtimi reguliuojamas paskirstymo dėžės darbas. 2H galia perduodama tik į du ratus (dažniausiai galinius), 4H – į abi varančiąsias ašis, „4H Lock“ – pusė sukimo momento perduodama galiniams, pusė – priekiniams ratams, o 4L – specialus lėtesnis režimas. Jis naudojamas itin sunkiomis sąlygomis, kai reikalingas dar didesnis pravažumas nedideliu greičiu. Tuomet sukimo momentas paskirstymo dėžėje keliauja per papildomus krumpliaračius, kol pasiekia pavaros velenus. Šis procesas suteikia automobiliui daugiau sukimo momento važiuojant mažesniu greičiu.
 
Pavarų paskirstymo dėžės montuojamos daugelyje keturiais ratais varomų automobilių, tačiau šiuolaikiniuose modeliuose perėjimas iš 2H į 4H kontroliuojamas elektroniniu būdu. Labai nedaug važiavimui visiška bekele pritaikytų automobilių tebeturi mechaniniu principu veikiančias paskirstymo dėžes – tai „Suzuki Jimny“, „Jeep Wrangler“, kai kurie pikapai. Dažniausiai tai – modeliai, turintys rėminę konstrukciją ir galintys važiuoti į visišką bekelę.
 
Modernios sistemos kontroliuojamos elektra
 
Paskirstymo dėžės iš automobilių niekur nedingo, kaip ir kitos keturių varančių ratų pavarą užtikrinančios sistemos. Šiandien daugelis jų valdomos elektroniniu būdu – automobilis yra varomas dviem ratais, o užfiksavus jų praslydimą (ar akimirką prieš tai), įjungiami visi keturi. Daugelis gamintojų turi tokias sistemas ir, taikydami vienokias ar kitokias technologijas, jas vadina skirtingai, tačiau veikimo principas yra toks pat – nuo „Suzuki Vitara“ iki „Nissan X-Trail“ ar „Range Rover Evoque“.

 
Esminis tokių sistemų lūžis įvyko tobulėjant elektra kontroliuojamiems diferencialams bei paskirstymo dėžėms maždaug prieš 15–20 metų. Gamintojai atrado būdų, kaip šias sistemas padaryti efektyvesnes, ir daugeliui automobilių turėti nuolatinę keturių varančių ratų pavarą tiesiog nebėra reikalo. 
 
Geriausiai tokių sistemų privalumai atskleidžiami žiemą. Daugelyje kelionių juk pakanka dviem ratais varomo automobilio – didesnio pravažumo visiškai nereikia keliaujant gerai prižiūrimu greitkeliu ar miesto gatvėmis, nuo kurių nuvalytas sniegas, tad ir automobilis vartoja mažiau degalų, lėčiau dėvisi jo padangos. 
 
Prognozuoti gebančios sistemos kaip „Suzuki AllGrip“ vertina akceleratoriaus paspaudimą, vairo pasukimo kampą, ratų sukimosi greitį bei kitus faktorius. Tai leidžia iš anksto numatyti slydimą ir papildomus varančiuosius ratus įjungti anksčiau nei automobilis realiai pradeda slysti. 
 
Tokias sistemas turinčiuose automobiliuose vairuotojas dažniausiai gali pasirinkti ir važiavimo režimą – asfaltu, purvinu smėlėtu ruožu, o galbūt sniegu padengtu keliu. Pagal jį pritaikomas ir sistemos veikimas, pavyzdžiui, važiuojant sniego danga ratų prasisukimas minimizuojamas, o purvu, priešingai, ratams leidžiama suktis, kad iš protektoriaus būtų ištaškytas susikaupęs molis.
 
Daugelyje modelių galima ir rankiniu būdu užblokuoti centrinį diferencialą, pavyzdžiui, važiuojant per apledijusį kiemą ar kitą sunkiau įveikiamą kelią. Taip galima būti šimtu procentų užtikrintam, jog automobilis yra nuolat varomas keturiais ratais ir įkalnėje galios nepritrūks. Tai suteikia visišką universalumą, dabar prieinamą net tokiuose nebrangiuose modeliuose kaip „Suzuki Vitara“ ar „Dacia Duster“.
 
Daugiau apie Suzuki Jimny, 2018 - dabar
Susiję straipsniai
Absurdas: kodėl mažylis Suzuki Jimny bus priverstas palikti ES, o taršesnis Mercedes-Benz G pasiliks Absurdas: kodėl mažylis Suzuki Jimny bus priverstas palikti ES, o ta 
Kodėl žmonės dievina ką tik pasirodžiusį „Suzuki Jimny“ ir kodėl jis yra labai laukiamas Islandijoje Kodėl žmonės dievina ką tik pasirodžiusį „Suzuki Jimny“ ir kodėl jis 
Naujasis „Peugeot 308“ – tarp Europos „Metų automobilio 2022“ rinkimų finalininkų Naujasis „Peugeot 308“ – tarp Europos „Metų automobilio 2022“ rinkim 
„Porsche“ koncernas: grįžta kultinės spalvos, atsiranda galimybė susikurti savąją „Porsche“ koncernas: grįžta kultinės spalvos, atsiranda galimybė sus 
Naujasis „Range Rover“: ramybės šventovė, kurios duris galima užverti nuotoliniu būdu Naujasis „Range Rover“: ramybės šventovė, kurios duris galima užvert 
Naujasis „Kia Sportage“ kurtas europiečiams: padrąsins ir norinčius nulipti nuo asfalto Naujasis „Kia Sportage“ kurtas europiečiams: padrąsins ir norinčius  
„Mazda CX-5“ pelnė aukščiausią saugumo įvertinimą per šoninio smūgio bandymus „Mazda CX-5“ pelnė aukščiausią saugumo įvertinimą per šoninio smūgio 
Dar viena Porsche premjera Los Andžele: galingiausias kada nors sukurtas „718 Cayman GT4 RS“ Dar viena Porsche premjera Los Andžele: galingiausias kada nors suku 
Prestižiniame konkurse „Toyota Hilux“ pelnė „Metų pikapo“ apdovanojimą Prestižiniame konkurse „Toyota Hilux“ pelnė „Metų pikapo“ apdovanoji 
Elektrinių Porsche gerbėjams staigmena: pristatyti sportiniai Taycan GTS ir Taycan GTS Sport Turismo Elektrinių Porsche gerbėjams staigmena: pristatyti sportiniai Taycan 
„Toyota“ stiprina pastangas išlaikyti vidaus degimo variklį „Toyota“ stiprina pastangas išlaikyti vidaus degimo variklį 
Ne paslaptis - Ford ir Volkswagen savo progresą planuoja pagal Tesla kompaniją Ne paslaptis - Ford ir Volkswagen savo progresą planuoja pagal Tesla 
„McLaren“ paneigė gandus, kad juos įsigijo „Audi“ „McLaren“ paneigė gandus, kad juos įsigijo „Audi“ 
BMW vadovas kanda „Tesla“ - sako, kad BMW požiūris į kokybę ir patikimumą yra visai kitoks BMW vadovas kanda „Tesla“ - sako, kad BMW požiūris į kokybę ir patik 
„Porsche“ gerbėjams pristatys išskirtinį modelį – „Panamera Platinum Edition“ „Porsche“ gerbėjams pristatys išskirtinį modelį – „Panamera Platinum 
Brangiausias pasaulio visureigis „Karlmann King“ įkvėpimo sėmėsi iš seno karinio lėktuvo Brangiausias pasaulio visureigis „Karlmann King“ įkvėpimo sėmėsi iš  
Elonas Muskas per dieną praturtėjo 36 milijardais dolerių - pasaulis to dar nebuvo matęs Elonas Muskas per dieną praturtėjo 36 milijardais dolerių - pasaulis 
Ar kitos kartos „Mazda MX-5“ jau bus elektrinis? Ar kitos kartos „Mazda MX-5“ jau bus elektrinis? 
Atnaujintas flagmano dizainas ir novatoriškos technologijos: patobulintas „Audi A8“ Atnaujintas flagmano dizainas ir novatoriškos technologijos: patobul 
Karališkajame operos teatre Londone pristatytas naujasis „Range Rover“ Karališkajame operos teatre Londone pristatytas naujasis „Range Rove 
VIDEO
Įdomiausi automobiliai

Ar elektromobilis pigiau nei benzininis?

Toliausiai nuvažiuojantys

Dujų atsiperkamumo skaičiavimas

Elektromobilių stotelių žemėlapis

Taršos mokesčio lentelė

Greičio matuoklių žemėlapis

BENDRAUKIME

NR.1 ATSILIEPIMŲ SVETAINĖ LIETUVOJE

104 000 lankytojų per mėnesį

Autoasas.lt įkurtas 2007 metais kaip atsiliepimų apie automobilius svetainė. Šiandien mes esame nemokamų skelbimų ir populiariausia atsiliepimų svetainė Lietuvoje turinti virš 5000 skelbimų, virš 7000 atsiliepimų apie automobilius bei virš 1600 automobilių anketų su techniniais duomenimis, aprašymais, foto, video ir kita informacija. Tikimės būti Jums naudingi ir linkime gero naršymo.
Hey.lt - Nemokamas lankytojų skaitliukas
© Autoasas.lt 2007-2021

Turite klausimų? Skambinkite arba rašykite: +370 648 62992 | info@autoasas.lt

Avarinis.lt Automobile-data.com Carmaniac.co.uk Goldforsoul.com CVkodas.lt